How do You Tube?

Categorie: Blog Gepubliceerd: zaterdag 11 december 2021 Geschreven door Mike Dole Afdrukken E-mailadres

De afgelopen weken zag ik ineens een enorme toename van het aantal views op 1 van mijn muzikale 'frutsels'. Er staan genoeg van mijn mixen op YouTube met een handvol views waarvan ik denk 'zonde dat ik daar 50 uur aan heb zitten sleutelen' maar mijn Voyage Voyage / Eurythmics mashup van vorig jaar trekt nu aardig wat bekijks.

Ik ben de eerste die toegeeft dat ik eigenlijk een soort 'introverte social media nymfomaan' ben die misschien wel een zelfde soort voldoening / dopamine boost krijgt bij het zien van likes & views op zijn creaties als graaf Dracula die bij het huis naast hem een verhuiswagen de oprit op ziet draaien met daarachter 6 maagden in een fiat panda. Ach, wat is het verschil? Of je nu trots bent op een mix waar je 50 uur aan hebt gewerkt of 2 uur aan een stoofschotel,  3 maanden aan een nieuwe relatie, 7 maanden aan een overtuiging, 25 jaar huwelijk aan een jubileum of 9 maanden aan een baby, in iedereen schuilt wel iets van een digitale exhibionist ;)

Facebook holt zoiezo achteruit de laatste jaren. Ik zie dat graag als verklaring voor het afnemen van de 'feedback' op mijn geknutsel maar het is een feit dat, waar er vroeger nog een bepaalde mate van 'gezelligheid' zat in het onderling delen van onze belevenissen, een hoop van ons de laatste jaren hebben afgehaakt en mensen alleen nog maar 'langs komen' voor de 'vermiste poes van de overbuurvrouw', de HOAX dat als nummer 12345 je belt je absoluut geen #5678 moet doen (bevestigd door HP en Microsoft) of voor de overkill aan reclames die precies het veranderende internet gedrag van de gebruikers reflecteert in de loop der jaren. Hoe doen ze dat toch? 'Vroeger' InterToys, nu EasyToys....

Wees gerust, na de grote hard disk crash van begin 2020 waarbij ik mijn Ableton projecten verloor heb ik, net als de Iraanse kernfysici waarvan de nucleaire installatie wordt gebombardeerd, een dermate grote achterstand opgelopen dat ik jullie voorlopig niet kan 'vermoeien' met nieuw materiaal. Dit onheil hangt dus nog even niet boven het hoofd…

Maar terug naar het onderwerp, enige weken geleden zag ik ineens 'vanuit het niets' een stijgend patroon in het aantal views op mijn Voyage Voyage mashup. Normaal gesproken, als ik iets op YouTube plaats, kom ik niet verder dan wat initiële views afkomstig van het 'pochen' / delen op facebook en 1 of 2 virtuele veren in mijn kont van tante Truus of van die ene, voor mij onbekende, facebook vriend waarvan ik het vriendschapsverzoek een keer dronken heb geaccepteerd. Ik heb al vaak naar zijn foto en naam zitten staren maar ik heb geen idee wat wij gemeen hebben. Iets weerhoudt mij ervan om hem te 'ontvrienden', alsof op een zeker moment het raadsel zich ontrafeld waarom hij daar tussen ome Henk en tante Riet staat… Omdat ik af en toe zijn posts like komt het soms als een boemerang terug #QuidProQuo

 

 

Als ik nog een keer naar zijn foto staar realiseer ik me met een schok dat die 'virtuele veer in de kont', van die onbekende virtuele vriend, in dronkenschap ontstaan, misschien vroeger in dezelfde staat van dronkenschap, toen er nog geen virtuele vrienden waren, wel eens iets anders geweest kan zijn?! Iets met veel meer volume dan een virtuele veer en alsof ik het moment nog kan voelen strompel ik geschokt naar de keuken voor een glaasje water terwijl 'One night in Bangkok and the world's your oyster' door mijn hoofd dreunt, met een scherp schel geluid als uit die goedkope Chinese speakertjes in de jaren 80. Misschien zijn de makers van 'the Hangover' wel geïnspireerd door iets wat zich in de jaren 80 / 90 rond de Manenbrug heeft afgespeeld?!  Met 3 glazen water spoel ik de mond en ik kom tot besef dat ik, zoals gewoonlijk, weer veel te veel doordraaf en ietwat vies glimlachend concludeer dat ik op dat gebied nog steeds een 100% match heb met mijn sterrenbeeld. Snel verwijder ik de zogenaamde vriend, bang dat de feiten uit het 'misschien denkbeeldige' dronken verleden zich toch ooit nog een keer tegen mij keren.

Maar uhh, het filmpje dus.. Een gestage stroom van views 'uit het niets', heel vreemd... 
 

Bij 1 van mijn andere DJ Doolie YouTube filmpjes (Guilty Pleasure Mix / Foute uur Mix), waar ik maanden mee bezig ben geweest, had ik in 2 weken slechts 1 verdwaalde 60 jarige bezoeker uit Kazachstan die langs was geweest (ja, je kan alles zien in Analytics). Na een fase van 'berusting' waarbij ik me realiseerde dat dit toch wel de story of my life was en dat Mike, de M dan, stond voor mediocre, middelmatig en niet meer dan dat. Kwam de vechtlust en honger naar erkenning voor mijn middelmatige talent weer terug :)

 

 

Ik heb toen een speciale social media marketing expert van fiverr.com ingeschakeld. Tusar_217 was zijn naam. 'I will do organic youtube video promotion and channel promotion' was zijn slogan. Organisch dacht ik, dan ben ik ook nog eens duurzaam bezig, ik zeg doen! 
Tusar_217, uit India waarschijnlijk, dacht ik. Waar alle grote multinationals hun ontwikkel werkzaamheden en helpdesks naar outsourcen. Tusar_217, 'you're going to skyrocket my YouTube movie!' en betaalde 25 euro voor een  (as advertised) promotion one pakket met social sharing en een Google Ads campaign.

En inderdaad, na enige tijd zag ik het aantal views voor mijn Guilty Pleasure Mix / Foute uur Mix groeien als een Polsbroekse kleuter op pindakaas. Trots als een pauw deelde ik dit belangrijke nieuws aan al mijn Facebook vrienden om al snel na wat onderzoek tot de volgende conclusies te komen:

  1. Alle bezoekers kwamen uit landen die ik nu niet 123 als doelgroep had bestempeld voor een mix van videoclips uit de jaren 80 tot 10 zoals India, Brazilië, etc:
     

  2. Organisch verkeer betekent in tegenstelling tot betaald verkeer dat bezoekers uit interesse voor een bepaald onderwerp, bepaalde muziek, op je clip terecht komen en de manier waarop ik de registratie van deze bezoekers in Analytics terug zag komen deed me vermoeden dat dat niet het geval was. Precies iedere 9 minuten zag ik een piek van b.v. 9 views gevolgd door een mini piek. Ofwel zaten alle broertjes en zusjes van Tusar_217 met een eierwekker en een laptop iedere 9 minuten te klikken op de YouTube link terwijl ze tussendoor in de keuken moesten zorgen voor de 'Curry to go', ofwel had Tusar_217 de beschikking over een leger aan botjes, trolletjes of hoe je het ook wil noemen:

  3. De verhouding kijkers en likes was totaal niet realistisch. Met een 4000 kijkers had ik een 400 likes, zo'n 10 procent dus. Normaal gesproken is dat maar 2 a 3 procent

  4. Met 4000 kijkers en 400 likes had ik geen enkele comment. Geen 'I like it' maar ook geen 'I hate it'. Normaal gesproken heb je altijd mensen die iets 'roepen' zowel positief als negatief maar de broertjes en zusjes van Tusar_217 waren niet bepaald spraakzaam geweest. De clip duurt bijna een uur dus ik kan me voorstellen dat ze, op een zeker moment van 'onder dwang kijken en klikken' naar een amateuristisch in elkaar gezet filmpje, de neiging moeten hebben gehad om wat verwensingen in het Hindi of Engels te uiten.

  5.  De 4000 bezoekers hadden gemiddeld 50 seconden gekeken. Voor een Foute uur mix van 1 uur leek me dat heel sterk. Tusar_217's broertjes en zusjes konden mijn 'euro beat mindf#ck' ieder keer niet langer dan 1 minuut verdragen leek het?

 

Ondanks dat ik het Tusar_217 wel gunde om, met mijn 25 euro, zijn 10 broertjes en zusjes te trakteren op een kerstdiner confronteerde ik hem met al mijn bevindingen. Op mijn puntje 1, de 'om de 10 minuten piek', zei hij:
"Youtube algorithm is showing such a look due to updates. But don't worry, it's not a problem. This will be fixed automatically.!"
Yeah right
dacht ik en ik vertelde hem 'that I wasn't born yesterday'...

Op punt 2 t/m 5 had hij geen weerwoord. Ik vertelde hem dat zijn "promotion pack" een "pack of lies" was en, omdat hij waarschijnlijk bang was voor verdere negatieve feedback, stelde hij razendsnel voor om het geld terug te storten op mijn fiverr account. Bang dat Tusar 217 al zijn kleine broertjes en zusjes zou inschakelen als ik hem af zou branden op fiverr, om mij tot in de eeuwigheid dwars zou zitten op alle social media bij al mijn pogingen om mij te ontworstelen aan mijn middelmatige niveau, en met het beeld op mijn netvlies dat, mocht ik hem 'neerhalen' met een review, ze alle 11 de kerstdagen door zouden moeten komen met een bakje rijst, besloot ik het hierbij te laten. Zo staan nog steeds de reviews van de Amerikaanse huisvrouwtjes die Tusar_217 de Indiase hemel in prijzen omdat hij ze zoveel bezoekers heeft gegeven pontificaal in beeld op fiverr.
 

 Terug naar de Voyage Voyage - Sweet dreams mashup view explosie...

 

 

 

 

 

 

Views, eerst 10 per dag toen 50, 100 en ondertussen 250 bezoekers, zo organisch als een peulvrucht. Bezoekers die spontaan kwamen kijken, als in een gezellige theetuin aan een landelijk weggetje.

 

Hoe gaaf was dat, om te bekijken waar al deze bezoekers vandaan komen, om mijn clip te zien in playlists. 

De gedachte dat mijn clips daar stond tussen alle hits, internationale artiesten. Dat hij misschien wel gedraaid werd in bars, cafe's, restaurants in Duitsland, Australië, de USA. Ja misschien wel in het curry restaurantje van Tusar_217 tussen de Bollywood nummers door?! En ze haakten niet af na 50 seconden maar bleven gemiddeld wel 3 minuten 'hangen'!
Nb:mochten er wat mensen 'up woken' m.b.t. mijn ietwat stigmatiserende toon dan heb ik 2 woorden: Rajesh Koothrappali

Ik voelde me voor even weer Dracula met nieuwe buren ;)

Hits: 407

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen
0
0
0
s2smodern